Rugalmas tanulási utak
Rugalmas tanulási utak
Rugalmas tanulási utak
A szakképzésről szól 2019. évi LXXX. törvény három, egymáshoz szemléletmódjában és módszertanában szervesen kapcsolódó program elindítását teszi lehetővé a szakképzésen belül az olyan fiatalok számára, akik lemaradtak a tanulásban, esetleg nem sikerült az alapfokú végzettséget megszerezniük, kudarcélményekkel, kompetenciahiánnyal küzdenek, a pályaválasztásukat illetően bizonytalanok. Mindhárom program a diákok egyéni fejlődését szem előtt tartva munkálkodik azon, hogy az adott program céljának megfelelő szintre tudja eljuttatni a résztvevő fiatalokat. A három, rugalmas tanulási utat képviselő program:
- orientációs fejlesztés (előkészítő évfolyam a szakképző iskolában)
- dobbantó program
- műhelyiskola.
Iskolánk esetében a dobbantó programba és műhelyiskolába jelentkezhetnek a tanulók, illetve a képzésben részt venni kívánó felnőttek.
Dobbantó program
A dobbantó program keretében szervezett alapkompetencia-fejlesztés célja, hogy az általános iskolai végzettséggel nem rendelkező, az iskolai rendszerű oktatásban lemaradó, vagy a rendszerből már kisodródott 16. életévüket betöltött fiatalokat (és idősebbeket) felkészítse a szakmatanulásra. A dobbantó program kimeneti követelménye tehát, hogy az érintett diák megtalálja a számára vonzó részszakmát, valamint rendelkezzen e részszakma tanulásának megkezdéséhez szükséges kompetenciákkal.
Főbb jellemzői:
- a képzési idő rugalmas, addig tart, ameddig a tanuló felkészül a műhelyiskolai továbblépésre
- kis létszámú (5-8 fős) csoportok
- a tanév során bármikor be lehet kapcsolódni, illetve műhelyiskolában kilépni
- heti óraszám: 30 óra/hét
- NEM az általános iskolai tananyag pótlása a cél, hanem a részszakma tanulásának megalapozása a megfelelő alapkészségek és kulcskompetenciák fejlesztésével
- nincsenek hagyományos tantárgyak és osztályzat sincs, fejlesztő értékelés zajlik
- a programban részt vevő tanuló ösztöndíjra jogosult, amelynek mértéke a szakképző iskolában folyó ágazati alapoktatásban járó ösztöndíj fele (hat igazolatlan óra elérése esetén a tanév hátralévő részében már nem jár ösztöndíj)
- dobbantó programot követően a részszakma megszerzését igazoló szakmai bizonyítvány (műhelyiskola elvégzése) államilag elismert alapfokú végzettséget és szakképesítést tanúsít és legalább egy munkakör betöltésére képesít
Műhelyiskola
A műhelyiskolában azok a fiatalok (és idősebbek) tudnak részszakmát szerezni, akik lemorzsolódnának és végzettség nélkül lépnének ki a szakképzésből, illetve korábban már lemorzsolódott, szakmával nem rendelkező fiatalok is bekapcsolódhatnak a műhelyiskolába. A részszakma elsajátítása egy mester mellett, tényleges munkakörülmények között történik (iskolai tanműhelyben vagy munkahelyen) pedagógiai mentor támogatása mellett. Alapfokú végzettséggel nem rendelkező tanuló a dobbantó program elvégzését követően, míg alapfokú végzettség birtokában 16. életévét betöltött tanuló folytathat tanulmányokat műhelyiskolában.
Főbb jellemzői:
- képzési idő: minimum 6 hónap, maximum 24 hónap; akkor ér véget, amikor a mester (és a mentor) véleménye alapján a tanuló felkészült a vizsgára
- kis létszámú (1-5 fős) csoportok
- a képzés bármikor indítható és bármikor lehet csatlakozni a csoporthoz
- heti óraszám: 30 óra/hét
- a képzés gyakorlatorientált, az elmélet és a gyakorlat szervesen integrálódik
- közismereti tartalom nincs, a tanuló kompetenciáinak fejlesztését a mentor végzi
- értékelés, minősítés nem alkalmazható
- a programban részt vevő tanuló ösztöndíjra jogosult, amelynek mértéke a szakképző iskolában folyó ágazati alapoktatásban járó ösztöndíj fele (hat igazolatlan óra elérése esetén a tanév hátralévő részében már nem jár ösztöndíj)
Iskolánk által kínált részszakmák:
- bolti előkészítő
- fémipari gyártás előkészítő
- szobafestő